1. Samen spelen, samen delen

Op de kinderopvang krijgen kinderen de mogelijkheid om sociale ervaringen en vaardigheden op te doen, zoals vriendschappen opbouwen, samen spelen en delen, rekening houden met anderen en kennismaken met verschillende waarden en normen.

2. Alle apen apen apen na

Kinderen leren spelenderwijs van en met elkaar. Ze zijn meer geneigd andere kinderen te imiteren dan volwassenen. Op het kinderdagverblijf zien peuters anderen op het potje gaan, zichzelf aankleden of netjes aan tafel zitten. En dat gaan ze dan zelf ook doen!

3. Babbelen & Tellen

Voorlezen, liedjes zingen, vertellen wat je op je brood wilt, spelletjes doen en met elkaar spelen: al deze activiteiten bevorderen de taalontwikkeling. Buiten leren ze van de natuur, in liedjes de dagen van de week, knutselthema’s maken kinderen bewust van de seizoenen of feestdagen en door spelletjes te doen leren ze tellen. Een prima voorbereiding op de basisschool dus!

4. Lekker bewegen

Bewegen en buiten spelen zijn een belangrijk onderdeel van de dag. Gezond, leuk en goed voor de motoriek. Op elk centrum zijn er voldoende sportieve materialen en er is altijd een plek om je lekker uit te leven: een speelplein, sportveld of gymzaal. Op sommige centra is er zelfs een natuurspeeltuin.

5. Uit de kunst!

In de kinderopvang kunnen kinderen heerlijk creatief bezig zijn: muziek, tekenen, knutselen of dansen, de mogelijkheden zijn eindeloos. Er zijn allerlei materialen aanwezig waarmee ze kunnen experimenteren om de kunstenaar in zichzelf te ontdekken.

6. De wereld is mooi

Door kinderopvang leren kinderen dat er nog een andere omgeving is dan thuis. Het is belangrijk dat ze beseffen dat de wereld groter is. Kinderen die gewend zijn aan kinderopvang en zich veilig en vertrouwd voelen op die plek, bouwen veel zelfvertrouwen op. Ze durven op ontdekking te gaan.

En wat vinden ouders?

Pieter, vader van Sam (3): “’s Ochtends zegt Sam wel eens dat hij geen zin heeft om te gaan. Maar zodra hij één voet binnen zet, is hij mij al bijna vergeten. Als ik hem om 18.00 uur ophaal, wil hij vaak niet eens mee.”

Michiel, vader van Maaike (4): “Sinds haar derde kent Maaike de dagen van de week. Wij hebben haar dat niet geleerd, maar door de liedjes op het kinderdagverblijf is ze het gaan onthouden.”

Katja, moeder van Anna (7): “Sinds Anna anderhalf jaar is, heeft ze vier vaste vriendinnetjes, die ze kent van het kinderdagverblijf. Hoewel ze nu allemaal op een andere basisschool zitten, zien die meisjes elkaar nog wekelijks. Ze spelen bij elkaar, komen op elkaars verjaardagsfeestjes en laatst logeerden hier zelfs twee dametjes uit het clubje. Het is prachtig om te zien hoe vertrouwd ze met elkaar en met elkaars ouders zijn.”