Plezier – geniet van de mogelijkheden
Kinderen kunnen genieten van de mogelijkheden van digitale media. Je kunt er veel plezier mee hebben. Wij vinden het belangrijk om media in te zetten met als doel er plezier aan te beleven of er iets van te leren. Door samen leuke spellen te doen, met de kinderen in de groep of met een pedagogisch medewerker: bijvoorbeeld samen een dansje doen, samen een wedstrijd spelen of samen een vraagstuk oplossen.
Veilig – voorkom risico’s
Om veiligheid te bieden bij de ontwikkeling in digitale media zien wij een kans in het niet te verbieden, maar kinderen ermee te leren omgaan. Dit doen we bewust, en in balans.
We vinden veiligheid belangrijk, daarom hebben wij ervoor gekozen om per leeftijd te kijken wat nodig is. De jongste kinderen leren het meeste van echt contact met mensen. Dat is dan ook waar wij ons op richten. Voor de peuter- en kleuterleeftijd kunnen eenvoudige digitale spellen worden opgenomen in het activiteitenaanbod. We kijken altijd naar het kind, en waar het kind aan toe is.
Op de buitenschoolse opvang willen wij dat de computer in de groepsruimte is. Zo kunnen wij zien wat er op de computer gebeurt. We bieden het liefst spellen aan op een spelcomputer, waarbij we goedgekeurde spellen kunnen aanbieden. We weten welke spellen gespeeld worden, of ze geschikt zijn, hoe lang ze duren en we weten dat er geen reclame of andere onveilige functies in zitten. We hebben regelmatig gesprekjes met kinderen over wat zij doen.
Voor het gebruik van eigen devices (laptop van school, smartphone of smartwatch) maken wij gebruik van een soort contract: de DigiDeal, waarin we met kind en ouder afspreken wat mag en kan.
Samen – begeleid je kind
We vinden het samenzijn op de groep belangrijk en het contact met groepsgenoten. Dat betekent dat het leuk is om even samen te gamen, maar ook om met elkaar op de groep te zijn zonder digitaal contact. In teams spellen spelen op een spelcomputer kan heel leuk zijn in de groep.
Inhoud – weet welke media geschikt zijn
Wij blijven op zoek naar informatie over welke media geschikt zijn voor kinderen. We maken gebruik van de PEGI scores, maar ook van de Kijkwijzer. We bekijken hiermee of het spel geschikt is voor bijvoorbeeld de leeftijd, maar ook kijkt de pedagogisch medewerker naar wat een kind aankan. Elk kind is anders en ontwikkelt zich anders. We vinden samenwerken met ouders hierin belangrijk.
Balans – momenten met en zonder
We maken bewuste keuzes voor het gebruik van digitale media. We willen de brede ontwikkeling van kinderen stimuleren, en dat betekent dat we buiten digitale media, ook nog zoveel andere dingen te doen hebben! Zoals buitenspelen, sporten, muziek maken, dansen, knutselen, proefjes doen, bordspelletjes doen, verkleden, rollenspellen doen, verzamelen, lego spelen. Noem maar op! Het stimuleren van alle ontwikkelingsgebieden is belangrijk. Digitale media zijn daar een onderdeel van.
Vaak worden ook thuis digitale media gebruikt. Hieronder vind je daarom wat handige tips!
Heb je vragen? Dan kan je deze stellen aan de pedagogisch medewerkers of unitmanager van jouw locatie.