Sommige kinderen vallen op in een groep. Vaak denken we dan aan kinderen met druk of opstandig gedrag. Maar teruggetrokken gedrag is ook opvallend en verdient even veel aandacht.
Hierbij kun je denken aan een kind dat vanaf de zijlijn kijkt naar een groep spelende kinderen, maar wel duidelijk interesse toont in het spel. Het gaat er dan dus niet om dat een kind niet mee wíl spelen, maar (nog) niet de vaardigheden of het zelfvertrouwen heeft om aan te sluiten.
Er is onder kinderen een toename te zien van teruggetrokken gedrag. Dit kan veroorzaakt worden door overmatig veel schermtijd, waardoor de hoeveelheid sociale interacties verkleind wordt, maar ook stress in gezinssituaties of een beschermende opvoedstijl hangen samen met teruggetrokken gedrag.
Er zijn kinderen die van nature graag meer op zichzelf zijn, wat op de achtergrond blijven of in een fase zitten waarin samen spelen even wat lastiger is. In dit stuk hebben we het over kinderen die zelf duidelijk last hebben van het teruggetrokken zijn of bij wie het niet past bij de ontwikkelingsfase.
Langere tijd teruggetrokken gedrag laten zien kan er voor zorgen dat kinderen belangrijke ervaringen missen, zoals vriendschappen sluiten en samen spelen. Daarnaast kan het invloed hebben op de ontwikkeling van het zelfvertrouwen. Hierom is het belangrijk om al vroeg alert te zijn en het kind te begeleiden waar nodig.
Hoe kun je je kind ondersteunen?
Vertoont je kind teruggetrokken gedrag? En heb je het idee dat je kind wel graag met andere kinderen zou willen spelen maar het niet weet hoe hiermee te beginnen?
Als ouder kun je in situaties met andere kinderen je kind ondersteunen, door (even) mee te doen in het spel met andere kinderen. Door jouw veiligheid en voorbeelden doet jouw kind positieve ervaringen op, die weer kunnen helpen in soortgelijke situaties.
De pedagogisch medewerkers op de groep kunnen hier ook in helpen. Op de groep zijn continu sociale interacties, waarbij pedagogisch medewerkers jouw kind kunnen betrekken en ondersteunen, zowel tijdens het spelen, als op de momenten aan tafel.