In de gemeente Den Haag werken we hard om inclusieve kinderopvang mogelijk te maken en zo goed mogelijk op te zetten.

Wat is inclusieve kinderopvang?
Inclusieve kinderopvang biedt mogelijkheden voor kinderen om in de reguliere kinderopvang vlakbij huis, in de vertrouwde omgeving en samen met leeftijdsgenoten zorg en ondersteuning te krijgen van (pedagogisch) professionals die past bij de ontwikkelbehoefte.

Waarom werken we hieraan?
Er wordt gekort op de jeugdhulp, waardoor er lange wachttijden ontstaan. Een van de gevolgen hiervan is dat we steeds meer kinderen met een specifieke zorgvraag in de reguliere kinderopvang opvangen. Ook zien we over het algemeen een stijging van kinderen met een specifieke zorgvraag.
Deze ontwikkelingen en onze zorgen hierover hebben we vanuit Dak (met andere kinderopvangorganisaties/netwerkpartners) bij de gemeente duidelijk gemaakt.

Voor kinderen die een steuntje in de rug nodig hebben
Op verzoek van gemeente Den Haag geven we met 2Samen plannen vorm om de kinderopvang in Den Haag inclusiever te maken. We werken naar een concreet voorstel toe voor de gemeente en betrokken organisaties. Hiermee hopen we kinderen die iets extra’s nodig hebben, nog beter te kunnen opvangen en begeleiden.

Vanuit Collectief Kindontwikkeling nemen wij in vijf wijken het voortouw. We organiseren bijeenkomsten met partners die zich ook met de ontwikkeling van kinderen bezighouden, doen onderzoek en ronden na de zomer de plannen af. Wij zijn initiatiefnemer in de stadsdelen Segbroek, Scheveningen en Laak en een groot deel van Escamp (Moerwijk, Morgenstond, Rustenburg, Oostbroek, Leyenburg). Voor de overige Haagse wijken zorgen JongLeren en gro-up voor de plannen.

Er zijn ook kinderen die meer zorg nodig hebben dan de reguliere opvang kan bieden. Voor deze kinderen maken de organisaties Kracht en RondomJou een plan. Hier denken wij als maatschappelijke kinderopvangorganisaties ook in mee.

Eerste gebiedsbijeenkomst inclusieve kinderopvang Segbroek

Pilot inclusieve kinderopvang
Vooruitlopend op de plannen hebben we de afgelopen maanden een pilot in Laak gedaan, in samenwerking met studenten pedagogiek van de Haagse Hogeschool. Deze pilot is ook gericht op het inclusiever maken van de kinderopvang. Tegelijk met de pilot wordt er door het lectoraat van de Haagse Hogeschool onderzoek gedaan, in het najaar verwachten we hier de uitkomsten van.

Onze kinderen zijn de toekomst, maar ook studenten pedagogiek zijn belangrijk voor de toekomst van de kinderopvang. Wij vinden het waardevol als studenten nu al betrokken worden bij het vormgeven van inclusieve kinderopvang.

De studenten zijn gekoppeld aan vaste groepen, waar zij samen met de pedagogisch medewerkers en pedagogisch coach groepsplannen hebben gemaakt om extra ondersteuning te bieden aan kinderen. Nu al ervaren we in de praktijk hoe waardevol dit is! Het heeft óns geholpen in het aanbod voor de kinderen en de studenten hebben een mooie gerichte stage gevolgd waarin zij ook hun beroepstaken voor de studie konden uitoefenen.

Alysha -student en deelnemer aan de pilot- aan het woord
“Een moment dat ik nooit ga vergeten: tijdens mijn beweegverhaal over dieren op de BSO zag ik verlegen kinderen langzaam steeds meer zelfvertrouwen krijgen. Eerst durfde Noah geen geluid te maken, maar na een paar keer deed ‘ie zelfs mee met nadoen hoe de dieren lopen en zijn armen bewegen. Na een aantal keer te zijn langs geweest, kwam Noah zelf vragen om het dierenverhaal te doen.”

Toen wist ik: dit is het verschil maken en dat voelt goed!

Ik wilde al langer iets met kinderopvang doen, dus deze pilot sprak me meteen aan. Het mooie? Het is een laagdrempelige manier om kinderen nét dat extra steuntje te geven zodat ze gewoon lekker mee kunnen draaien in de reguliere opvang.
Voor mij is inclusieve kinderopvang écht dat iedereen, ongeacht achtergrond of thuistaal, mee kan doen en een eerlijke kans krijgt. In Laak zie je bijvoorbeeld veel kinderen die thuis geen Nederlands leren omdat ouders een andere taal spreken en vaak het druk hebben met werken. Daardoor kan zo’n extra ondersteuning het verschil maken, zodat kinderen zonder achterstand naar school kunnen.
Samenwerken met pedagogisch medewerkers was ook zeker leerzaam. Je kijkt bij ze af, overlegt over praktijkvoorbeelden en merkt echt hoe erg zij hun best doen voor elk kind.”

Mooi toch?
Wij hopen in de toekomst meer van dit soort initiatieven op te kunnen starten.