Lekker & Gezond

Voor echte groentegoeroes en fruitfanaten 

Bij Dak willen we kinderen alle kans geven zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We bieden hen daarom volop leuke en leerzame activiteiten aan. Om (samen) te kunnen spelen, rennen, denken en groeien hebben kinderen ook bouwstoffen nodig. En die halen ze uit hun eten. Dus stimuleren we dat kinderen gezond eten en drinken. Doe mee en ontdek hoe leuk en lekker gezonde voeding kan zijn!

PeuterPowerrrrr

Laat peuters zelf kiezen welke groente of fruit ze willen eten. Diverse soorten aanbieden en dan zelf de keuze geven. Dat werkt vaak verrassend goed!

Lussiknie!!!

Als je kinderen een nieuwe smaak aanbiedt en ze vinden het "niet lekker", is het de kunst om ze drie weken de kans te geven aan de nieuwe smaak te wennen. Probeer de nieuwe smaak dus te blijven aanbieden, maar wel samen met het eten wat je kinderen wel lusten. Kook bijvoorbeeld twee soorten groenten. Na 7 of 8 keer proeven vinden ze een nieuwe smaak vaak wél lekker. Even doorbijten dus!

Juice-it!

Krijg je je kinderen niet zover hun portie fruit of groenten op te eten? Juice-it! Kinderen vinden het super leuk en interessant om van fruit en groenten sappen te maken. Vooral de appel, wortel, selderij combinatie is favoriet vanwege de zoete appel/wortel smaak. Zo leren ze meteen waar de sappen in de winkel van gemaakt zijn en het is stukken gezonder. In veel pakken sap uit de supermarkt zitten namelijk suikers en andere toevoegingen.

Een lachend bord

Het maken van gezichtjes zorgt bijna altijd voor een succes. Laat je kinderen grappige gezichtjes maken van hun groenten op het bord: wortel als neus, boontjes voor de oogjes, alfalfa voor de haren, etc. Of maak van yoghurt, fruit en jam een clowntje als toetje. Kinderen vinden het leuk en eten graag eerst de oogjes, dan de oortjes en tenslotte de neus!

3 x per dag?

Veel kinderen (zeker als ze wat groter worden) ‘klagen’ vaak dat ze honger hebben. Soms is het zeuren om een snoepje, maar vaker hebben ze echt trek en duurt het simpelweg te lang voor de volgende maaltijd op het programma staat. Daar komt bij dat het voor de bloedsuikerspiegel gunstiger is (ook voor jou!) om verdeeld over de dag een paar keer een kleinere maaltijd of snack te eten dan 3 x per dag een grote portie.

Lekkere links

Nog niet uitgesmuld? Kijk dan op deze inspirerende sites met nog meer lekkere en gezonde recepten en tips.

Ken jij ook een lekkere link? Stuur dan een mail naar communicatie@dakkindercentra.nl

prev next

Heb jij ook een goede tip, een lekker recept of een gouden idee? Stuur dan een mail naar communicatie@dakkindercentra.nl