De Nationale Voorleesdagen!

12-01-18

In de maand januari staat voorlezen in de schijnwerpers tijdens de Nationale Voorleesdagen, die gehouden worden van woensdag 24 januari tot en met zaterdag 3 februari. Voorlezen is leuk en leerzaam, óók voor baby’s.

In het decembernummer van vakblad Kinderopvang vertelt Els Bouthoorn, specialist Jeugd en Educatie van de bibliotheek Rijn en Venen, over het belang van voorlezen. ‘Voorlezen betekent gerichte aandacht voor het kind. Het is gezellig, kinderen luisteren graag naar je stem, ze worden rustig. Het stimuleert bovendien de taalontwikkeling en woordenschat.’

Voorlezen is elke dag een feest! Of je nu voor het slapen gaat een mooi verhaal voorleest in bed of overdag samen een prentenboek bekijkt, er worden herinneringen voor het leven gemaakt. Daarnaast heeft voorlezen een positief effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip . Hieronder een aantal tips om het meeste uit dit speciale kwartiertje te halen.

Voorleestips


Een boek kiezen

In de boekwinkel en bibliotheek is zoveel keuze aan boeken dat het soms niet meevalt een geschikt boek te vinden dat op dat moment past bij de belevingswereld van je kind. Denk eens aan de volgende situaties: misschien is er in het gezin een baby op komst, wordt je kind zindelijk of leert het zelfstandig naar de wc te gaan. Veel bibliotheken hebben de boeken per thema bij elkaar staan. Ook in de boekwinkel kan men je boeken tonen over speciale onderwerpen.

Hetzelfde boek een paar keer voorlezen
Het is een feit dat kinderen een verhaal eindeloos vaak willen horen en telkens opnieuw weer prachtig vinden. Je hebt misschien zelf al lang genoeg van het boek, maar je weet dat herhaling erbij hoort. Lees prentenboeken juist een aantal keer voor om er zoveel mogelijk uit te halen. Hetzelfde boek een paar keer voorlezen hoeft echt niet saai te zijn als je elke keer een ander onderwerp verzint om het na het voorlezen over te hebben: het thema, de personages of hebben de kinderen zelf wel eens zoiets meegemaakt?

Voorleesrituelen
Kinderen raken vertrouwd met allerlei rituelen: zo doen wij dat altijd! Ze voelen zich prettig als ze kunnen rekenen op het dagelijkse voorleesritueel. Lees voor op een vertrouwd moment of op een knusse plek met een knuffel of kussen erbij, en met zo weinig mogelijk kans op storingen. Voorleestijd is de tijd waarin je samen kunt kijken, luisteren, praten en lachen.

Voorlezen met stemmetjes
In prentenboeken staan vaak veel korte spreekteksten. Het is helemaal niet nodig om je extra in te spannen om met verschillende stemmetjes voor te lezen. Bij peuters is dat nog niet zo aan de orde. Als je langzaam voorleest, goed articuleert en je kind tijdens het voorlezen regelmatig aankijkt, dan tref je vaak veel beter de toon en zal je kind goed begrijpen wie er in het boek iets zegt.

Te moeilijk of niet?
Het kan prettig zijn om van andere ouders of pedagogisch medewerkers, of in de bibliotheek of boekwinkel, titels van prentenboeken te horen die geschikt zijn voor de leeftijd van uw kind. Dan nog kan het zijn dat je aarzelt of het boek niet te moeilijk of te gemakkelijk is. Misschien helpt het om te weten dat een boek eigenlijk net een beetje te moeilijk mag zijn. Als je het meerdere keren voorleest en je praat samen over het verhaal, heb je de meeste kans dat je kind door een boek geboeid wordt.

Voorspel samen het verhaal
Vraag tijdens het voorlezen aan je kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Door te vragen wat er allemaal kan gebeuren in het verhaal, denken kinderen goed na. Hierdoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter om naar oplossingen te zoeken voor problemen.

Moeilijke woorden
Wanneer er moeilijke woorden in het boek staan, worden deze in de context van het verhaal vaak wel duidelijk. Zo niet, dan kun je je kind helpen om het nieuwe woord te leren door er een plaatje bij aan te wijzen, een voorbeeld te geven of een vervangend woord te gebruiken. Naderhand kun je ook het moeilijke woord er weer bijhalen. Zo onthoudt je kind het woord beter, dit helpt bij de ontwikkeling van het taalgebruik.

Laat je kind vertellen
Geef je kind gelegenheid om iets te zeggen als je het verhaal voorleest. Het gaat erom dat je kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Je kind heeft een eigen interpretatie over het verhaal en kan ook meepraten vanuit eigen ervaringen. Daar kun je dan weer op ingaan. Zo blijft je kind betrokken bij het verhaal. Laat je kind het verhaal ook zelf eens navertellen. Door het verhaal aan een ander te vertellen en erover na te praten, gaat je kind het verhaal beter begrijpen.

Voorbereiding op het voorlezen
Lees de titel van het boek voor en praat met je kind over de voorkant. Maak hem of haar nieuwsgierig naar het verhaal. Als je de kaft samen bekijkt, kun je samen met je kind bedenken waar het boek over zou kunnen gaan.

Prentenboek TopTien

  • Berre is bijna jarig – Annemie Berebrouckx (De Eenhoorn)
  • Buurman Brombeer – Ciara Flood (De Fontein)
  • De kleine walvis – Benji Davies (Luitingh-Sijthoff) > Prentenboek van het Jaar 2017
  • Hé, wie zit er op de wc? – Harmen van Straaten (Leopold)
  • Het boek zonder tekeningen – B. J. Novak (Terra – Lannoo)
  • Klein Geitje kan alles – Yvonne Jagtenberg (Leopold)
  • Kleine blauwe truck – Alice Schertle (Gottmer Uitgevers)
  • Kom uit die kraan! – Tjibbe Veldkamp (Lemniscaat)
  • Lente, zomer, herfst, winter – Britta Teckentrup (Veltman Uitgevers)
  • Van wie is die hoed? – Joukje Akveld & Thé Tjong-Khing (Gottmer Uitgevers)

Kijk hier voor meer informatie over de Nationale Voorleesdagen.