Steeds een stapje verder
Onze pedagogisch medewerkers kijken en luisteren elke dag goed naar jouw kind. Bijvoorbeeld als hij/zij tekent, kletst, speelt, eet, of slaapt. In hun spel laten kinderen ons zien wat ze leuk en interessant vinden. Of wat ze juist spannend of moeilijk vinden.
We bouwen voort op waar ze al goed in zijn en geven een steuntje in de rug bij wat nog moeilijk is. Voor elke kind kijken we welke activiteiten hij of zij leuk vindt, en ook welke hij of zij nodig heeft om een stapje verder te komen.
Het spelend leren gebeurt op elke locatie met een van deze drie VE-programma’s:
Meer over de methodes
Piramide
Deze educatieve methode werkt met thema’s. Het is een interactieve werkwijze met uitdagende activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van het kind.
Het initiatief ligt bij de kinderen. De pedagogisch medewerkers sluiten hier, met ondersteuning van deze methode, bij aan.
Piramide werkt met vier verschillende stappen ofwel fases in het thema: 1. Oriënteren, 2. Demonstreren, 3. Verbreden en 4. Verdiepen.
Uk & Puk
Dit is ook een methode met thema’s. In deze methode speelt Puk, een gele pop met een groen tuinbroekje en blauw mutsje, een belangrijke rol. Soms vinden kinderen het spannend om iets in de groep te vertellen, maar aan Puk vertellen ze het graag. Puk helpt kinderen in het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en sluit aan bij de fantasiewereld van kinderen tussen 2 en 4 jaar. Elk thema duurt gemiddeld 5 weken, waarin de kinderen activiteiten doen, bijvoorbeeld vanuit de verschillende speelhoeken of de themahoek, met betrekking tot de sociaal-emotionele, spraak- taal- of cognitieve ontwikkeling. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen en de activiteiten sluiten aan bij de ontwikkeldoelen van de kinderen.
Speelplezier
Bij deze methode staat spel centraal. Spelen is voor jonge kinderen de activiteit waardoor ze zich ontwikkelen en dus leren. Spel is voor kinderen een doel op zich. Naast het vrij spel van kinderen bieden de pedagogisch medewerkers ontwikkelingsstimulerend spelaanbod in de vorm van begeleid spel en geleid spel. Dit houdt in dat de pedagogisch medewerker door mee te spelen en voor te spelen de ontwikkeling van de kinderen stimuleert.