Sporten doen we overal!

Iedere BSO heeft een eigen felrode ‘sportkliko’ met daarin allerlei sportieve materialen. Sommige locaties hebben een eigen sportveld of gymzaal. Kijk dus snel bij het locatie van jouw voorkeur om te ontdekken wat je er allemaal kunt doen en welke superleuke dingen er door de kids en leiding zoal worden georganiseerd.

Elke dag een nieuw avontuur

Samen ontdekken wij steeds weer iets nieuws. Het is fijn om te leren waar je goed in bent en waar je veel plezier aan beleeft. Is het tekenen, muziek, natuur, of houd je van bouwen of misschien dansen? Kinderen die stralend vertellen over hun belevenissen van de dag, dat is de mooiste beloning voor ons werk!

Hieronder enkele voorbeelden van onze ‘spraakmakende’ activiteiten:

  • Workshop loom bandjes (natuurlijk op initiatief van de meiden 😉
  • Bezoek bij de Brandweer (i.s.m. een ouder)
  • Modderdag (jaarlijks terugkerende activiteit)
  • Hockeytoernooi (4-daags; onderling tussen 4 BSO’s)
  • Bezoek Museon (vakantieactiviteit)
  • Uit de kunst! (themaweek met diverse creatieve activiteiten)
  • Chaos in het sprookjesbos (toneelstuk door de BSO-kids)
  • Workshop Capoeira (Braziliaanse vechtkunst, acrobatiek en muziek)
  • Kookcursus (met verse producten gezonde en lekkere dingen maken)
  • Skate- en breakdance workshop (vakantieactiviteit)
  • Acties voor goede doelen (bijv: Voedselbank, Cliniclowns, Egelopvang i.s.m. kinderen)
  • Sportdag (ontdek allerlei nieuwe sporten)

 

Inrichting BSO-ruimte: je tweede huis

Kinderen hebben na schooltijd ruimte nodig om zich te kunnen ontspannen en te spelen. Er zijn uitdagende activiteiten, maar kinderen mogen ook chillen en zich ‘vervelen’. De groepsruimte is ingedeeld in begrensde hoeken voor verschillende soorten spel, bijvoorbeeld door kasten, meubels en kleurige vloerkleden. Kinderparticipatie staat bij ons hoog in het vaandel. Dat betekent dat kinderen mee kunnen denken over de inrichting van de groepsruimte. Vaak hebben onze BSO’s aparte ruimtes, plekken of hoeken voor kinderen van verschillende leeftijden.

Ontspanning: Een zithoek met een bank of kussens en een kleed op de vloer. Met een boekenkast erbij wordt deze hoek gebruikt als leeshoek of chillplek.
Bewegingsspel: Een plek (binnenshuis of buitenshuis) waar kinderen zich kunnen uitleven. Een klimhuis, voetbaltafel, kussens, ballen of een ruimte om te dansen of te stoeien.
Creatief spel: Een plek waar kinderen kunnen experimenteren met zand, water, verf, klei, of andere knutselmaterialen, zoals zagen en timmeren.
Constructiespel: Een ruime bouwhoek met uiteraard een kast of tafel waar de bouwwerken bewaard kunnen worden zodat zij er op een ander moment verder aan kunnen bouwen.
Fantasiespel: Een huishoek met keuken, winkel en/of poppenhoekmateriaal en een verkleedhoek met verkleedkleren en een spiegel.
Gezelschapsspel: Een lekkere ruime tafel om uren met elkaar allerlei puzzels en gezelschapsspelen te doen.
Koken: Een keukenblok waar kinderen onder toezicht heerlijk kunnen kokkerellen.
Media: Een tv-, of computerhoek waar kinderen alleen of samen computerspelletjes kunnen spelen, huiswerk kunnen maken of een film kijken.

Kom mee naar buiten!

Buitenspelen. Wat is er heerlijker dan lekker rennen, vliegen, klimmen en klauteren? Bij DAK kindercentra is er voldoende mogelijkheid om je lekker buiten uit te leven. Bij de inrichting van de buitenruimtes kijken we daarom altijd hoe we dit zo uitdagend en natuurlijk mogelijk kunnen doen. Een tegelvlakte alleen vinden wij natuurlijk niks! Daarom zijn er veelal verschillende afgebakende plekken gemaakt om kinderen kennis te laten maken met diverse sporten, maar ook met de natuur. Met een waterstroompje bij een pomp, een hut van wilgentakken of een slingerend pad tussen het groen, wordt een gewoon plein al gauw een echt ontdekkingsparadijs! Wist je dat sommige vestigingen zelfs een eigen natuurspeelplaats hebben?

Open deuren: vrijheid blijheid

Het is belangrijk dat kinderen zich vrij voelen om op onderzoek uit te gaan. Daarom hebben wij een opendeurenbeleid. Spelen in een andere ruimte geeft kinderen de gelegenheid om hun wereld te vergroten. In overleg met de medewerkers mogen kinderen daarom gebruikmaken van andere ruimten in het kindercentrum. Zo kunnen ze aansluiting zoeken bij een andere groep, daar meedoen met activiteiten of even bij een broertje of zusje gaan kijken.

“Na het fruit eten kiezen alle kinderen uit buitenschoolse opvanggroep de Beren een activiteit van het planbord. Koen (5 jaar) blijft aan tafel zitten, hij heeft zijn duim in de mond. Medewerker Edna gaat naast hem zitten en vraagt: ‘Koen, heb je een drukke dag gehad op school? Heb je zin om in de autohoek te gaan spelen of wil je liever even op de bank zitten om een stripboek te lezen?’”